JÄSENJÄRJESTÖT-SARJA: Pirkanmaan erilaiset oppijat ry eli PEO

Lukitori -­päivystykseen voi tulla kuka tahansa juttelemaan oppimisongelmista.

Pirkanmaan erilaiset oppijat ry eli PEO on Erilaisten oppijoiden liiton yksi vanhimpia jäsenjärjestöjä. PEO on liittoakin vanhempi ja yksi Suomen ensimmäisiä lukijärjestöjä.

PEO tarjoaa tietoa ja vertaistukea. Yhdistyksen vapaaehtoistoimijat neuvovat ja vastaavat lukivaikeuteen liittyviin kysymyksiin sähköpostitse, puhelimitse, avoimissa yhdistyksen kuukausikokouksissa, Lukitorilla sekä tarvittaessa erikseen sovittavissa henkilökohtaisissa tapaamisissa. He kohtaavat niin lukivaikeuksia kokevia henkilöitä, heidän läheisiään kuin opetus- ja neuvonta-alan ammattilaisia. Yhdistys käy myös pyydettäessä luennoimassa lukivaikeudesta ja siihen liittyvistä aiheista Pirkanmaan alueella.

PEO: n ja Sampolan kirjaston saumaton yhteistyö

PEO: n vakaan toiminnan taustalla on sen hyvät alueelliset verkostot ja yhteistyö kirjaston kanssa. Yhdistyksen pitkäaikainen sihteeri Terhi Raitanen muistaa, miten aivan Tampereen kaupungin kirjaston Sampolan ensimmäisestä aukiolopäivästä 1.9.2003 saakka PEO on ollut osa kirjaston järjestöyhteistyötä. ”Heti avajaispäivänä meillä oli päivystys Lukitorilla”, Terhi toteaa. Yhteistyö kirjaston kanssa oli käynnistynyt jo ennen Sampolan kirjastoa, Pellervon kirjastossa. Sampolan kirjaston ensimmäinen johtaja Ritva Järvelin tarjosi Lukitorille päivystystilat kirjastolta.

Lukitori -­päivystykseen voi tulla kuka tahansa juttelemaan oppimisongelmista esim. lukemisen, kirjoittamisen, hahmottamisen tai matematiikan ongelmista. Päivystäjältämme voi saada Lexia- tietokoneharjoituksia kotiin. Lexiassa on monenlaisia eritasoisia harjoituksia esikouluikäisistä aikuis-lukiotasoon (myös englannin ja ruotsin harjoituksia), kertoo Terhi Raitanen. Hän jatkaa, Lukitorilla voi tutustua myös erilaisiin oppimisen tuen välineisiin ja menetelmiin muun muassa aivojumppaan ja lukikalvoihin ja -viivaimiin.

Lisätietoa Lukitorista ja PEO: n ajankohtaisista tapahtumista löytyy Erilaisten oppijoiden liiton nettisivulta.

Pirkanmaan erilaiset oppijat ry :n sihteeri Terhi Raitanen

Covid -19 pandemia on vaikuttanut PEO: n toimintaan

Covid -19 pandemia on kehittänyt Lukitorin tapaamisia verkkopalveluksi. Ensin pandemian alussa tapaamisia siirrettiin ja peruttiin. 2021 Luki-viikolla Lukitori oli pitkästä aikaa avoinna lähitapaamiselle ja päivystys oli erittäin vilkas.

Korona oli myös tuonut uusia kysymyksiä ja huolen aiheita kävijöille. Yhdistyksen puheenjohtaja Miia Luhtalampi sanoo että, vaikka Lukitori oli korona tauolla, niin yhdistykseen tulee tasaisesti yhteydenottoja. Päivi Kallamäki, PEO: n hallituksesta, toteaa, että lukitestejä kysytään yhdistykseltä myös koko ajan.

PEO: n Lukitorit ovat kaikille pirkanmaalaisille avoinna korona-aikana verkossa ZOOM-linkillä ja samalla aikataululla kuin mitä ne toteutettaisiin lähitapaamisina koronatilanteen niin salliessa.

Pirkanmaalla lukitestaajista on pulaa, kuten muuallakin maassa, mutta keväällä 2022 on tulossa tilanteeseen helpotusta yhden uuden lukitestaajan aloittaessa. Hänet on mahdollista tavoittaa muun muassa liiton nettisivuston testaajaluettelosta löytyvien yhteystietojen kautta. Lukitestauksen osalta PEO tekee myös yhteistyötä Opinverstaan kanssa – Opinverstas testaa, jos tarvitaan esim. autokoulua varten lukitodistusta. Päivi Kallamäki toteaa, että myös Pirkanmaalla on valitettavan pitkät jonot neuropsykologeille ja jatkokuntoutukseen ja kouluvuoden ruuhkahuippujen kohdalla Opinverstaan testimahdollisuus on todella arvokas alueen erilaisille oppijoille.

Järjestöyhteistyötä ja Lukukoiratoimintaa

PEO: n yhteistyö pirkanmaalaisten oppimisvaikeuksia käsittelevien yhdistysten kanssa on aktiivista. Yhteisiä maksuttomia webinaarisarjoja PEO järjestää yhdessä Suomen Kielipolku SLI ry:n ja Tampereen Seudun Autismiyhdistys TSAU ry:n kanssa. Webinaareista löytyy lisätietoa Erilaisten oppijoiden liiton nettisivulta. Tampereen työväenopisto on myös PEO: n pitkäaikainen yhteistyökumppani.

Erilaisten oppijoiden liiton jäsenyhdistyksenä PEO on mukana muun muassa liiton jäsenjärjestöjen jäsenhankintakampanjassa, Vanhempaininfo webinaarisarjan aluetoimijana ja kansainvälisen Luki-kuukauden aikana lokakuussa järjestämässä alueellisia tapahtumia.

PEO on ollut aktiivinen myös Sampolan kirjaston lukukoiratapahtumissa. Kirjaston lukukoiratoiminta on aloitettu yhdistyksen puheenjohtaja Miia Luhtalammen ehdotuksesta. Varsinkin koronan myötä on Terhi Raitasen mukaan ollut hyvä, että on erilaisia vaihtoehtoja, miten lapsia voi innostaa lukemisessa. Hän mainitsee muun muassa tamperelaisten puheterapeuttien kehittämän virtuaalisen lukukoiran Lue Luppakorvalle. Ohjelmalla virtuaalisen lukukoiran saa vierailemaan omalle tabletille.

Pirkanmaan oppijat tekevät monipuolista yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa ja yksi näkökulma, minkä yhdistys nostaa oppimisvaikeusasioissa esiin on hyvälaatuinen asentohuimaus. Dosentti, korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Tapani Rahkon mukaan lukivaikeuteen liittyvillä oireilla voi olla yhteys joissain tapauksissa myös hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen. Tällöin asentohuimauksen oireiden hoito helpottaa myös lukivaikeuden oireita, kuten kirjain hyppimistä silmissä ja rivillä pysymistä luettaessa.

PEO: n aktiivinen kevät 2022 käynnistyy tammikuussa osallistumisella valtakunnalliseen Erilaisten oppijoiden liiton jäsenhankinta kampanjaan.  Osa yhdistyksen toiminnasta pyritään, mikäli koronatilanne sallii toteuttamaan myös hybriditoimintana niin, että lähitapaamisetkin olisivat mahdollisia. Terhi Raitanen korostaa, että PEO: n toiminnassa noudatetaan Pirkanmaan korona suosituksia.

Sampolan kirjastossa Lukikoira työssään 2013 lokakuussa Luki-viikko tapahtumassa.