sdr

Hahmotatko sinä hahmottamista?

Törmäämme jokainen arjessamme lukuisia kertoja päivässä tilanteisiin, joissa vaaditaan hahmotuskykyä. Mihin suuntaan tästä risteyksestä pitää kääntyä, että pääsen perille? Minne laitoin avaimeni ja huomaanko ne, vaikka ne ovat pöydällä vain puoliksi näkyvillä? Jos hahmottaminen tuottaa haasteita, ne helposti kertaantuvat arjessa, herättävät muissa ihmetystä ja ennen kaikkea kuormittavat monin tavoin. Kuitenkin tiedämme yllättävän vähän hahmottamisesta. Mitä hahmotusvaikeudet siis ovat ja voiko hahmottamista jotenkin harjoitella?

Oletko koskaan miettinyt, missä kaikessa tarvitset hahmottamista? Hahmottaminen on meidän kaikkien arjessa läsnä joka päivä, useassa eri tilanteessa ja usein niin, että emme juuri kiinnitä siihen mitään huomiota. Jos hahmottaminen on vaikeaa, se tarkoittaa siis sitä, että joutuu mahdollisesti usean kerran päivässä kohtaamaan itselle vaikeita tilanteita ilman, että toiset edes huomaavat tai ymmärtävät, mikä tilanteessa on haastavaa. Ja usein voi olla, että sitä ei osaa edes itse toisille selittää!

Hahkussa hahmottamista on jaoteltu arjen konkreettisten toimintojen kautta siten, että hahmottamista olisi helpompi hahmottaa. Kun hahmottaminen jaotellaan löytämiseksi ja tunnistamiseksi, muokkaamiseksi ja kokoamiseksi, sijoittamiseksi ja suhteuttamiseksi sekä liikkumiseksi ja suunnistamiseksi, se on heti helpommin lähestyttävää ja ymmärrettävämpää. Ja voi olla myös helpompi ymmärtää, että näitä asioitahan teemme jokainen arjessamme käytännössä joka päivä.

Onnistuneeseen asiointiin kaupassa tarvitaan jokaista hahmottamisen toiminnallista osa-aluetta

Otetaan vaikka sellainen konkreettinen esimerkki kuin kaupassa käynti. Asioidaksesi onnistuneesti kaupassa tarvitset hahmottamista ja jokaista hahmottamisen toiminnallista osa-aluetta. Jotta pääset perille kauppaan, sinulla tulee olla jonkinlainen mielikuva kaupan sijainnista ja sinne johtavasta reitistä. Tai jos olet menossa kauppaan, jossa et ole aiemmin käynyt, saatat tarvita karttaa tai suunnistat ostoksille saamiesi reittiohjeiden mukaan. Joka tapauksessa joudut liikkumaan ja suunnistamaan, jotta pääset ostoksille, pystyt liikkumaan sisällä kaupassa, löydät tiesi maitohyllylle ja sieltä kassoille ja lopulta löydät vielä takaisin kotiin.

Olet ehkä ennen kauppaan lähtöä tehnyt ostoslistan, johon olet merkinnyt tarvittavat ostokset ja ehkä myös määrät. Tai sitten teet nämä päätökset vasta kaupassa. Joudut joka tapauksessa sijoittamaan ja suhteuttamaan sekä aikaa, rahaa että määrää, että saat tehtyä ostoksesi kuten olet ajatellut. Mietit ehkä, milloin menet seuraavan kerran kauppaan ja kuinka paljon maitoa, kahvia tai leipää tarvitset, jotta se riittää. Joudut ehkä huomioimaan myös sen, että kotona on vielä yksi avaamaton maitopurkki, mutta perheessänne maitoa kuluu paljon tai toisaalta vain vähän eli joudut mietittämään, kuinka paljon ostat maitoa nyt, että se riittää haluamaksesi ajaksi tai toisaalta ettei se jää käyttämättä. Kaupassa saatat katsoa parasta ennen -päiväyksiä ja miettiä, ehditkö käyttää tuotteen ennen tuota päivää eli tietyssä ajassa. Voi myös olla, että sinulla on käytössäsi vain tietty määrä rahaa, jolloin joudut pohtimaan, mitä tuolla rahalla tällä kauppareissulla saat.

On sinulla kauppalista tai ei, suunnitelmasi on todennäköisesti ostaa tuotteita, joita tarvitset tai haluat. Saatat katsoa listasta mitä olet etsimässä tai miettiä jotain tiettyä tuotetta, jota nyt tekisi mieli ostaa. Joudut siis muodostamaan etsimästäsi tuotteesta mielikuvan ja sen jälkeen etsimään sen kaupan hyllystä. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta jos sinulla on löytämisen ja tunnistamisen vaikeuksia, etsitty tuote tuntuu katoavan kilometrin mittaisiin tuotehyllyihin tai mieleesi ei millään tule, minkä värinen lempimuropaketti oikein olikaan eli mitä olet etsimässä.

Ostokset tulee vielä pakata kassiin. Ja jos teet enemmän ostoksia kerralla, voi edessä olla vielä haasteena saada ostoskassit mahtumaan autoon. Kotona ostokset tulee laittaa vielä paikoilleen, osa menee jääkaappiin, osa kuiva-ainekaappiin, shampoo kylppäriin ja pesuaine siivouskaappiin. Tuskin mikään näistä on tyhjää täynnä, joten joudut sovittelemaan, että saat kaiken mahtumaan ja oikeille paikoilleen. Lopulta taittelet ehkä ostoskassit pienemmiksi ja pääset eroon hahmottamista vaativista tehtävistä tältä erää – tai sitten et. Edessä on vielä ruuanlaittoa, pyykinpesua, kaverin tupareihin menoa… Hahmottamista hahmottamisen perään, päivästä toiseen, useissa hyvin arkisissa tilanteissa.

Hahmola-oppimisympäristö tukee aikuisten hahmotusvaikeuksisten hahmottamisen taitojen harjoittelua

Toivottavasti nyt on hieman helpompi ymmärtää, miksi hahmotusvaikeudet kuormittavat arkea ja vievät voimavaroja. Tilanteen kuormittavuutta lisää entisestään se, jos vaikeuksia joutuu peittelemään, toiminnastaan saa kielteistä palautetta tai esimerkiksi läheisten ihmisten tai työtovereiden on vaikea ymmärtää, mistä on kyse. Tietoa hahmotusvaikeuksista saa Hahkun tietopalvelusta (www.hahku.fi) ja omia hahmottamisen taitojaan pääsee harjoittelemaan Hahmola-oppimisympäristössä (https://hahmola.fi).

Hahmola-oppimisympäristö on luotu tukemaan aikuisten hahmotusvaikeuksisten hahmottamisen taitojen harjoittelua, hahmottamisen jäsentämistä sekä lisäämään tietoa hahmottamisesta ja hahmotusvaikeuksista. Hahmolassa on huomioitu hahmotusvaikeuksien kuormittavuus arjessa, joten tukea ja apua saa myös hahmotusvaikeuksista muille kertomiseen, hahmotusvaikeuksiin liittyviin ikäviin tunnekokemuksiin ja uusien, itselle sopivien toimintatapojen opetteluun. Hahmolaan luodaan omat tunnukset, jonka jälkeen saa valita, mitä hahmottamisen osa-aluetta haluaa lähteä harjoittelemaan. Hahmolan käyttö ei maksa mitään. Tervetuloa siis Hahmolaan harjoittelemaan hahmottamista!

Kirjoittaja

Suvi Ylönen, projektisuunnittelija, KM, YTM, HAHKU-hanke, Niilo Mäki Instituutti