Tyttö ja poika hymyilevät

Varsinais-Suomen Dysleksia ry

Jäsenkirje 1/2020

Tervehdys jäsenistölle!

Iloisia uutisia: Yhdistyksemme on saanut oman toimitilan Lounatuulet Yhteisötalosta. No ei toki saanut, vaan vuokrannut. Tällä hetkellä huone on ainoastaan meidän käytössämme, mutta olemme lupautuneet siihen, että jos joku muu yhdistys tai taho haluaa sen jakaa kanssamme, niin sitten meillä on jaettu tila. Ihanaa, kun olemme saaneet kaiken materiaalin samaan paikkaan. Tervetuloa tilaisuuksiimme Lounatuuleen.

Tunnustuksia vapaaehtoistyöstä

Yhdistyshän täytti viime kesäkuussa 25 vuotta ja juhlistimme sitä Turun pääkirjastossa. Hopeisen rintaneulan saivat pitkästä yhdistystoiminnasta sihteerimme Katja Junnila ja kirjamessuvastaava Hannele Vaara. Onnea! Juhlassa paikalla oli Kunniapuheenjohtajamme Hanna-Sofia Poussu-Olli. Kiitos hänelle juhlapuheesta ja myös pitkästä urasta meidän yhdistyksessämme.

Uusi jäsen hallitukseen

Vuosikokouksessa saimme hallitukseen uuden jäsenen, Tuulia Suomisen. Tuulia on toiminut Naantalin kaupungissa opettajana pitkään ja on nyt jäämässä eläkkeelle. Tuulia lupautui mukaan toimintaamme. Hänellä itsellään on lukivaikeus, joten hän on todellinen asiantuntija. Hänellä on myös paljon kokemusta järjestötyöstä, joten olemme tyytyväisiä, että saamme hänet joukkoomme.

Tapahtumia kesään ja syksyyn 2020

Suunnitteilla täksi vuodeksi on perinteiset tapahtumat; lukileiri ja Kirjamessut syksyllä. Turun Työväenopiston kanssa pidetään yhteistyössä luento apuvälineistä. Kannattaa seurata jäsensivujamme: www.vsdysleksia.net

Lukileiri elokuussa – ilmoittaudu mukaan!

Lukileiri järjestetään tänä vuonna 22.-23.8 Naantalin Rymättylän Kunstenniemessä. Se on tarkoitettu lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksisille 9-13-vuotiaille lapsille.

Ohjelmassa on muun muassa leiriolympialaiset, uintia, saunomista ja kalastamista. Leirin hinta on 10 euroa. Lapset leirille otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset ottaa vastaan Armi Lumiharju 30.6 mennessä sähköpostilla armi.lumiharju@naantali.fi tai puhelimitse 040-5701896.

Lukiseula kesäkuussa

Tänä kesänä järjestämme vielä yhden Lukiseulan. Eli jos olet jäsenemme, niin voit tulla ilmaiseksi selvittämään onko sinulla lukivaikeus. Muille seula on maksullinen, 25€. Seula pidetään Lounatuulessa ma 29.6. klo 17. Ilmoittautumiset Lukiseulaan myös Armille.

Erilaisten oppijoiden liiton uusi työntekijä Jenny Eräsaari vieraili vuosikokouksessamme ja mukava todeta, että tulemme saamaan lisää tietotaitotukea liiton toimesta. Lisäksi vapaaehtoisena viestintää tulee meille tekemään Sofia Paakkola

Tavoitteena on, että saamme paremmin tiedotettua teille tapahtumista ja yritämme saada jäsenistöä aktivoivaa toimintaa kaikille jäsenille.

Lounatuulet Yhteisötalo

Seuraavaksi tietoa Lounatuulet Yhteisötalosta: Se sijaitsee Läntisellä Pitkäkadulla (Läntinen pitkäkatu 33), Turussa, lähellä rautatieasemaa. Siellä toimii yhdistyksiä ja yksityisiä toimijoita; mm. puheterapeutteja. Jäseniä on yhteensä 54. Toisessa kerroksessa on info ja Apuri. Apurista saa nimensä mukaisesti apua vaikkapa Kelan lomakkeiden täyttämiseen tai hakemusten tekemiseen. Apurin toiminta on ilmaista. Voit varata sieltä ajan tai mennä ilman ajanvarausta torstaisin.

Meidän yhdistyksemme huone on myös 2. kerroksessa, kokoushuone Vaahteraa vastapäätä. Siellä voi siis antaa konsultointia, tehdä testauksia tai vaan tulla juttelemaan lukiasioista. Meillä ei ole tällä hetkellä sidottua vastaanottoaikaa, vaan tulemme paikalle tarvittaessa. Ottakaa rohkeasti yhteyttä.

Tukivastemallikoulutus opettajille syyskuussa

Opettajille tiedoksi, että Tukivastemallikoulutus järjestetään lauantaina 26.9 Lounatuulet Yhteisötalolla. Koulutuksen tavoitteena on tarjota selkeä toimintamalli erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointiin, tuen suunnitteluun ja tuen vaikuttavuuden arviointiin. Hinta on Dysleksia ry:n jäsenille 30 euroa, muille 40 €. Ilmoittautuminen on tehtävä viimeistään 4.9 sähköpostiosoitteiseen marjo.hilska@masku.fi.

VSD:n jäsenmaksu

Vuosikokouksessa päätimme, että emme nosta edelleenkään jäsenmaksua eli samalla 20€ jatkamme. Jäsenmaksulomakkeet lähetämme sähköpostilla tai kirjeitse. Yrittäkää muistaa maksaa jäsenmaksu, niin saamme varoja tuon uuden tilan ylläpitämiseen ja toiminnan laajenemiseen.

Kaikki voivat myös pyytää uusia jäseniä liittymään yhdistykseen.

Aurinkoisin terveisin

Varsinais-Suomen Dysleksia ry:n hallitus