LukSitko-lehti kuvituskuva

Vapaaehtoistyössä myös aina oppii uutta, mistä voi olla hyötyä muillakin elämänalueilla.

LukSitko 1/20: Uusi kansalaistoiminnan päällikkö – Jenny Eräsaari

Erilaisten oppijoiden liitossa aloitti vuoden 2020 alusta uudessa tehtävässä kansalaistoiminnan päällikkö Jenny Eräsaari. ”Jenny on aloittanut järjestön tehtävissä jo syksyllä ja ottanut nopeasti haltuun nekin toiminta-alueet, jotka eivät olleet hänelle ennestään tuttuja. Erilaisten oppijoiden liiton arvot – yhdessä, rohkeasti, positiivisesti – näkyvät Jennyn työskentelyssä päivittäin, ja olemme todella iloisia siitä, että hän kansalaistoiminnan päällikkönä jatkaa joukossamme toiminnan kehittämistä”, sanoo Erilaisten oppijoiden liiton toiminnanjohtaja Sarianna Reinikainen.

”Odotan innolla aikaa ja mahdollisuutta työskennellä jäsenyhdistysten ja niissä toimivien ihmisten kanssa. Olen todella ilolla ryhtynyt tähän. Uskon, että itseni lisäksi tästä tulee olemaan iloa ja hyötyä myös jäsenyhdistyksille”, Jenny painottaa.

Koulutukseltaan ja taustaltaan Jenny Eräsaari on toimintaterapeutti ja kuvataiteilija.

Hänellä on paljon kokemusta myös järjestötyöstä sekä erityisryhmien kanssa työskentelystä.

”Olen toiminut eri järjestöissä sekä vapaaehtoisena että palkattuna työvoimana. Aikajärjestyksessä 80-luvun lopulta: Amnesty, kehitysmaakauppaliike, koulujen kannatusyhdistykset, kulttuuriosuuskunnat, taiteilijajärjestöt. Tällä hetkellä toimin vapaaehtoisena Espoon paikallisessa taiteilijajärjestössä. Monissa töissäni olen tehnyt yhteistyötä esimerkiksi vammais- ja potilasjärjestöjen kanssa.”

”Lisäksi olen kymmenisen vuotta tehnyt eri rooleissa töitä autismikirjon ihmisten ja kehitysvammaisten ihmisten kanssa ja heidän asioidensa parissa: toimintaterapeuttina, ohjaajana, kouluttajana ja kehittämistehtävissä.”

Toinen pitkä linja hänellä on kuvataiteilijana sekä kuvataideopettajana toimiminen.

”Kyllä, etenkin sarjakuvaopetus. Nykyään kiinnostaa etenkin erityisryhmien taideopetus ja sen saavutettavuus.”

Hymyillen Jenny innostuu kertomaan myös värikkäästä muusta työkokemuksestaan elämänsä varrella. Ei tunnu olevan tehtävää, johon Jenny ei tarttuisi.

”Kokemusta löytyy myös vohvelikahvilayrittäjänä, iltapäiväkerhon ohjaajana, koulunkäyntiavustajana, ekokaupan myyjänä, siivoojana, perhetyöstä, lehdenjakana, hotellin respana ja tv-shopin tilausten vastaanottajana tanskan ja norjan kielellä…”.

Jenny Eräsaari – kansalaistoiminnan päällikkö Erilaisten oppijoiden liitossa.

Odotukset jäsenyhdistyksissä?

Kansalaistoiminnan päällikön tehtävässä tarvitaan vankka näkemys ja kokemus järjestötyöstä. Tehtävä on Erilaisten oppijoiden liitossa uusi, joten odotukset myös kentällä ovat toiveikkaat.

”Yksi järjestömme strategisista painopisteistä on matalankynnyksen tuen vahvistaminen eri puolilla Suomea, ja siinä uusi kansalaistoiminnan päällikön tehtävä on ihan keskeinen. Jäsenyhdistysten vapaaehtoiset tekevät valtavan arvokasta työtä, ja haluamme tarjota siihen aktiivisen, vankan tuen. Toisaalta on paljon alueita, joilla ei toimi erilaisten oppijoiden yhdistystä. Myös niille alueille haluamme kehittää erilaisille oppijoille mahdollisuuden saada tukea ja ohjausta”, sanoo toiminnanjohtaja Sarianna Reinikainen.

”Ihan ensimmäinen steppi on käydä tapaamassa ihmisiä jokaisessa jäsenyhdistyksissä helmi-maaliskuun aikana. Sen jälkeen lähden jokaisen kanssa toimimaan heidän tarpeidensa ja toiveidensa pohjalta. Jos on akuutteja asioita, joissa voin olla avuksi, olen. Toisaalta aloitetaan jokaisen jäsenyhdistyksen kanssa räätälöity kehittämistyö – riippuen kunkin toiveista ja tarpeista. Kaikesta tästä saadaan hyviä aineksia keväällä ja syksyllä pidettäviin jäsenyhdistysten yhteisiin kehittämispäiviin”.

Entä mikä on uuden kansalaistoiminnan päällikön visio muutaman vuoden päässä?

”Ensinnäkin toivon, että meillä on jonkinlaista toimintaa myös pohjoisemmassa Suomessa – Oulun läänissä ja Lapissa. Ja toivon, että ympäri Suomen yhä useampi erilainen oppija löytää apua ja tukea omalta alueeltaan. Samalla toivon, että tukea tarjoavat ihmiset jaksavat, ja heidän taakkansa vapaaehtoisina on kohtuullinen.”

Terveisesi alueille?

Pian tavataan!

Mistä Jennyä ei vielä tunneta:

• Olen kolmen aikuisen lapsen äiti ja asun Espoossa.
  • Mökkeilen ränsistyneessä rintamamiestalossa Kiskossa, Salon seudulla.
  • Pidän sähköpyöräilystä, uimisesta, äänikirjoista, maisemien tuijottamisesta ja kahvista.