Nuoret erilaiset oppijat eli NEOn aktiivit järjestivät Pohjoismaiden lukijärjestöjen nuorten tapaamisen lokakuussa 2018.

Pohjoismaiden lukijärjestöt Helsingissä

Syyskuun lopussa saimme vieraaksemme Pohjois- maiden lukijärjestöjen edustajia Islannista, Tanskasta, Norjasta, Färsaarilta ja Ruotsista.

Viikonlopun aikana jaettiin eri maiden tietoja, taitoja ja kokemuksia sekä kerroimme Erilaisten oppi- joiden liiton ja aluejärjestöjen toiminnasta Suomessa. Lukivaikeuden testaamisesta luennoi professori Leena Holopainen. Jokavuotisen tapahtuman järjestäjänä oli tänä vuonna Suomi.

Pohjoismaiden lukijärjestöjen edustajat tapasivat syyskuussa Helsingissä. Suomen edustajat kokouksessa olivat Markku Koski Varsinais-Suomen Dysleksiasta (oik.) ja Erilaisten oppijoiden liiton kunniapuheenjohtaja Airi Valkama.

Pohjoismaiden nuorten tapaaminen

Lokakuussa Erilaisten oppijoiden liiton NEO eli Nuoret erilaiset oppijat saivat ilon ja kunnian järjestää pohjoismaiden nuorten tapaamisen. Ruskaiseen Hel- sinkiin saapui kahdeksan nuorta Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta sekä yksi norjalaisen Dysleksi Norgen työntekijä. Suomalaisia nuoria vapaaehtoisia oli viisi, jotka suunnittelivat ja toteuttivat tapaamisen yhdessä nuorisosihteerin kanssa.

Viikonlopun tapaamiseen kuului asiasisällön lisäksi opastettu kierros Suomenlinnassa, mukavia iltoja hyvän ruuan äärellä helsinkiläisissä ravintoloissa, leikkejä ja tutustumista.

Raija Leskisen luennolla opittiin oppimistyyleistä
ja ”Learning cafe” -työpajassa pohdittiin ryhmissä oppimisvaikeuksien tuomia haasteita, tuen tarvetta ja saamista sekä omia vahvuuksia oppijana. Kaikki osallistuneet maat pitivät esitelmän omasta yhdistyksestään ja tiivis viikonloppu opetti paljon muiden maiden tavoista ottaa oppimisvaikeudet huomioon sekä miten lukiyhdistykset toimivat muissa Pohjoismaissa.

Teksti: Erilaisten oppijoiden liitto ry
Artikkeli julkaistu LukSitko-printtilehdessä 2/18