Toisena koulutuspäivänä tutustuttiin tarinankerrontaan tarinapajassa. Erilaisten oppijoiden liiton viestintävastaava ja dramaturgi Anita Wendelin luotsasi osallistujat tarinankerronnan maailmaan ja osallistujat saivat aloittaa oman lukitarinansa koostamisen.

LukSitko 2/18: Lukilähettiläs auttaa omalla tarinallaan

Tänä syksynä Erilaisten oppijoiden liiton NEO:ssa eli nuoret erilaiset oppijat toiminnassa koulutetaan jälleen uusia lukilähettiläitä.

Kolmen viikonlopun koulutuskokonaisuudessa osallistujat saavat tietoa oppimisvaikeuksista, tuesta, erityisopetuksesta, lukitestauksesta, oppimistyyleistä ja tarinankerronnasta sekä vertaistukea, esiintymistaitoja ja, mikä ehkä tärkeintä, uusia ystäviä ympäri Suomea.

Koulutuksen kahdeksan osallistujaa tulevat Rova- niemeltä, Kouvolasta, Joensuusta, Turusta ja Helsingistä. Kaksi viikonloppua on jo takana ja marraskuussa harjoitellaan vielä esiintymistä Soila Valkaman ja Jusu Lounelan esiintymiskoulussa.

Oppimistyylejä ja tarinankerrontaa

Koulutuskokonaisuus alkoi syyskuussa oppimistyyliasiantuntija Raija Leskisen osallistavalla luennolla.

Osallistujat saivat oppia itsestään ja oppimistyylistään luennon lomassa tehtyjen tehtävien avulla. Tuntemalla oman oppimistyylinsä voi yllättävän pienillä asioilla vai- kuttaa omaan oppimiseensa esimerkiksi luomalla itselle sopivan tilan opiskella.

Toisena koulutuspäivänä tutustuttiin tarinankerrontaan tarinapajassa. Erilaisten oppijoiden liiton viestintävastaava ja dramaturgi Anita Wendelin luotsasi osallistujat tarinankerronnan maailmaan ja osallistujat saivat aloittaa oman lukitarinansa koostamisen. Jokainen sai päivän aikana kokemuksen siitä, millaista on kertoa oma tarinansa muille.

Oppia voi rennosti keskustellen

Toinen koulutusviikonloppu lokakuussa tarjosi lisää tietoa muun muassa oppimisvaikeuksista, tuesta, oppimisvaikeuksien vaikutuksesta itsetuntoon ja lukitestauksesta erityisopettaja Pauli Sarsaman luennolla. Toisena päivänä tutustuttiin oppimisen tuen välineisiin ja sovelluksiin Erilaisten oppijoiden liiton oppimisen tuen asiantuntija Susanna Maijasen kanssa.

Osallistujilta tuli runsaasti positiivista palautetta siitä, että kouluttajat ovat käsitelleet asioita rennosti keskustellen ja osallistamalla konkreettisesti ilman väsyttävää pönötystä.

”Olin oikeasti erittäin hyvilläni siitä, että kouluttajien kanssa on ollut niin rento olo”, kertoi kouvolalainen Henna Hännikäinen.

Ulos muotista

Lukilähettiläs-koulutukseen on tälläkin kertaa hakeutunut hyvin monimuotoinen joukko nuoria. Oppimisvaikeudet ovat aiheuttaneet monenlaisia haasteita elämän aikana ja yksi niistä on turkulaisen Annika Fagerholmin mukaan niin sanottuun ”normaalin oppijan” muottiin pakottaminen. Lukilähettiläs -koulutuksessa muotti on kadonnut.

”Olen koko koulu-urani yrittänyt mahtua normaalin oppijan muottiin ja ymmärsin vasta koulutuksessa, miten raskasta se on ollut. Yrittää olla kuin kaikki muut, mutta samalla ymmärtää, etten vain kykene siihen. Ensimmäistä kertaa ikinä ei ole ollut muottia, johon mahtua, ja se on tuntunut vapauttavalta. Sen lisäksi ympärillä on paljon ihmisiä, jotka ymmärsivät vaikeuden luomat haasteet ja osasivat arvostaa tarinaani”, Annika kertoo.

Vertaistuki ja muiden tarinoiden kuuleminen sekä oman tarinan kertominen ovat olleet yksi parhaista asioista koulutuksessa.

”Olen päässyt tutustumaan upeisiin kurssitovereihin ja parhaimmillaan on ollut oikein sielutoveruutta ihan puolivahingossa”, sanoo Henna. Annika on samoilla linjoilla: ”Ryhmäläisten kesken muodostunut yhteishenki on loistava ja nautin yhdessä tekemisestä! Porukassa saa olla oma itsensä.”

Osallistujilla on myös herännyt ideoita tulevaisuuden lukilähettiläsvierailuihin. Erityisopettajaksi opiskeleva Annika kaipaisi yliopiston opettajakoulutukseen lisää kokemustietoa oppimisvaikeuksista.
”Yliopiston opettajakoulutus on kovin teoreettinen oppimisvaikeuksien suhteen, joten lukilähettiläs toisi sinne uutta perspektiiviä oppimisvaikeuksiin. Itse opiske- len erityispedagogiikkaa ja olen koulutuksessa janonnut saada kuulla tarinoita, jotta teoriaan tulisi jotain konkre- tiaa ja herättäisi ajatuksia.”

Henna Hännikäinen taas veisi lukitarinoita muun muassa urheiluseuroihin, jotta tietous oppimisvaikeuksien vaikutuksista esimerkiksi sääntöjen ymmärtämiseen lisääntyisi. ”Harrastaja, jolla on oppimisvaikeus, ei ole tyhmä vaan tarvitsee erilaista tukea ymmärtääkseen säännöt.”

FAKTALAATIKKO:

Mikä lukilähettiläs?

Lukilähettiläs on 18-29-vuotias nuori, jolla on oppimisvaikeuksia. Lukilähettiläs vierailee kouluissa, messuilla ja tapahtumissa kertomassa oppimisvaikeudestaan, opiskelu- ja työkokemuksistaan, saamastaan tuesta sekä tuen tarpeestaan ja levittää tarinallaan tietoutta oppimisvaikeuksista.

Teksti: Mimosa Lindström
Artikkeli julkaistu LukSitko-printtilehdessä 2/18